Chodítka, vozíky, inkontinenční pomůcky, polohovací podložky a další. To vše vám usnadní náročnou péči o vašeho blízkého, jemu pak dodají na pocitu samostatnosti a komfortu. V mnoha případech bez nich není péče v domácích podmínkách vůbec možná. Přečtěte si, jak postupovat, pokud se rozhodnete o některou z pomůcek zažádat.
NA PRVNÍM MÍSTĚ JE Pečlivý výběr
Dobrý výběr je zásadní. Pomůcku zvolte tak, aby vyhovovala funkčností a kvalitou. Váš blízký ji bude používat často, v některých případech denně. Zvažte rovněž všechny aspekty, které nesouvisí přímo s užíváním pomůcky, ale jsou podstatné z hlediska manipulace a přepravy (například složení invalidního vozíku a naložení do auta).
Budu za pomůcku platit, případně kolik?
Pomůcka může být:
a) zcela hrazená ze zdravotního pojištění
b) částečně hrazená ze zdravotního pojištění
c) bez úhrady ze zdravotního pojištění a pořízení pomůcky zcela hradíte sami
Postup na získání kompenzačních pomůcek se liší také tím, jestli její proplacení pojišťovnou (plné nebo částečné) podléhá posouzení revizním lékařem, nebo nikoliv.
Dodavatelé mají dobrý přehled a určitě vás budou informovat, jestli vámi preferovaná pomůcka posouzení podléhá.
A. Pomůcka NEPODLÉHÁ posouzení revizním lékařem zdravotní pojišťovny
- Pokud pomůcku, kterou jste vybrali, plně nebo částečně hradí zdravotní pojišťovna, vyžádejte si od dodavatele nebo pracovníka prodejny její číselný kód neboli kód SÚKL.
- Číselný kód předejte ošetřujícímu lékaři svého blízkého, aby na jeho jméno mohl vystavit „Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku“, což je obdoba receptu na léky.
- Pomůcku si na základě poukazu můžete buď sami hned vyzvednout, nebo se obrátit na dodavatele a domluvit si termín dodání.
- Platnost poukazu je 30 dní, v případě vozíku či jiné na míru objednané pomůcky je platnost poukazu 90 dní od data vystavení.
Pár tipů na pomůcky najdete zde
B. Pomůcka PODLÉHÁ posouzení revizním lékařem zdravotní pojišťovny
Dodavatel vám na základě výběru vystaví objednací list na pomůcku, který musí obsahovat kalkulaci a číselný kód pomůcky (SÚKL).
Objednací list předejte odbornému lékaři, který vašeho blízkého ošetřuje (např. internista, ortoped, neurolog…), a ten zašle žádanku zdravotní pojišťovně. Lékař musí požadavek náležitě zdůvodnit, tedy uvést aktuální zdravotní stav pacienta.
Mohou nastat dvě situace:
Vyjádření revizního lékaře je KLADNÉ
Je-li vyjádření revizního lékaře kladné a pomůcka je schválena, pak nastane jedna ze tří variant; záleží na postupech zdravotní pojišťovny:
a) Potvrzený poukaz je doručen vám nebo vašemu blízkému.
b) Poukaz je zaslán zpět odbornému lékaři a ten ho předá vám.
c) Poukaz je zaslán přímo dodavateli pomůcky, který vás zkontaktuje.
Na základě potvrzeného poukazu a po uhrazení zálohy v případě, že zdravotní pojišťovna přispívá na pomůcku jen částečně, můžete pomůcku už závazně objednat.
Vyjádření revizního lékaře je ZAMÍTAVÉ
Dojde-li k zamítnutí, revizní lékař pojišťovny vyrozumí předepisujícího lékaře a ten následně informuje vás. Do 15 dnů od doručení zamítnutí se můžete proti rozhodnutí odvolat, a to i opakovaně.
Na co pamatovat? Některé drahé pomůcky hrazené, ať již plně nebo částečně, zdravotní pojišťovnou – jako například vozíky nebo polohovací postele – zůstávají i nadále majetkem pojišťovny. Pojišťovna je pouze zapůjčuje k užívání. V případě, že pomůcky již není třeba (úmrtí osoby), musíte ji vrátit.