- Kdy volat sanitku
- Co mít předem nachystáno
- Co dělat, než dorazí sanitka
- Resuscitace
- Jak si zapamatovat čísla nouzových linek
Zhoršil se náhle a dramaticky zdravotní stav vašeho blízkého? Máte obavy o jeho život a nevíte, jak situaci řešit? Na nic nečekejte a vytočte bezplatnou tísňovou linku.
Kdy volat sanitku
Sanitku volejte vždy, pokud si nejste jisti, že danou situaci zvládnete sami. Například:
- jakékoliv poruchy vědomí a bezvědomí
váš blízký nereaguje normálně, nebo vůbec nereaguje - dýchací obtíže a dušení
- příznaky mrtvice
náhlý problém s řečí či zrakem, poruchy hybnosti - příznaky infarktu
bolest, tlak na hrudi, extrémní nevolnost - silné bolesti, křeče, zvracení nebo krvácení
volejte i u otrav a při náhodném požití léků, popřípadě chemikálií - neobvyklé chování, kdy pacient ohrožuje sebe či okolí
Co mít předem nachystáno
- Kartičku pojištěnce nemocného
- Občanský průkaz nemocného
- Lékařské zprávy z poslední doby
- Jméno a kontakt na ošetřujícího lékaře
- Seznam léků, jejich dávkování
Co dělat, než dorazí sanitka
- Odemkněte všechny potřebné dveře, rozsviťte na chodbě.
- Pokud je to možné, vyšlete někoho záchranářům naproti.
- Nechte svou telefonní linku volnou, aby se vám záchranáři mohli dovolat zpět.
- Pokud se stav nemocného zhorší, zatímco čekáte na sanitku, volejte znovu 155.
- Jestli vám operátorka dala nějaké rady, řiďte se jimi.
Resuscitace
Ve vážných případech může dojít i k tomu, že budete muset vašemu blízkému poskytnout první pomoc nebo ho resuscitovat. Podrobné instrukce vám dá operátor nouzové linky, který s vámi zůstane na telefonu až do příjezdu zdravotníků. Naučte se pro tyto případy ovládat na mobilu takzvaný hlasitý odposlech, což vám umožní mít obě ruce volné.
Základní postupy resuscitace si pro případ nouze můžete dopředu nastudovat ZDE
Nemáte-li kredit nebo signál, můžete vytočit také tísňovou linku 112. Počítejte ale s tím, že se váš blízký dočká pomoci až s určitým zpožděním. Linku totiž spravují hasiči a ti musí všechny informace nejprve předat zdravotníkům, čímž utíkají cenné minuty. Pokud můžete, volejte tedy vždy rovnou záchrannou službu na čísle 155. Její operátoři vám navíc v případě nouze poradí s první pomocí, což hasiči nemohou.
JAKÉ OTÁZKY ČEKAT, KDYŽ VOLÁTE NA TÍSŇOVOU LINKU? ČTĚTE ZDE
Zdravotníci radí volat 155 i v případě, kdy si nejste zcela jistí, že se jedná o opravdu krizovou situaci. Operátoři tísňové linky dokážou stav vašeho pacienta vyhodnotit a nasměrují vás, jak dále postupovat. Ale pozor – pokud se u vašeho blízkého nejedná o nic akutně naléhavého a vy chcete jen běžnou radu, musíte se obrátit na praktického lékaře.
Náš tip
Máte dotykový telefon? Nainstalujte si do něj oficiální aplikaci Záchranka, která vám v případě krize ušetří čas a nervy. Dopředu si do ní totiž můžete zadat informace o zdravotním stavu vašeho blízkého, jež se v nouzi odešlou zdravotníkům. A pokud navíc vytočíte číslo 155 skrz aplikaci, uvidí operátoři ihned vaši přesnou polohu. Aplikace funguje na mobilech s Androidem, Windows Phone i iOS.
Variantou může být i pořízení tísňového tlačítka, které může váš blízký nosit připevněné na zápěstí nebo pověšené na krku. To ho po zmáčknutí ihned přepojí na centrálu organizace, která službu provozuje. Operátoři sami následně zavolají záchranáře a sdělí jim všechny potřebné údaje o pacientovi. Tlačítko umí i hlasitý odposlech.