Pokud chcete svému blízkému zajistit maximální možnou péči, je důležité se hned na začátku podrobně seznámit s jeho zdravotním stavem a doporučeními lékařů. Žádní dva pacienti totiž nejsou úplně totožní a vždy je nutné postupovat podle jejich individuálních potřeb.
Péče o dlouhodobě nemocného člověka obvykle začíná jeho propuštěním z nemocnice do domácího ošetřování. Informace o jeho stavu musíte nicméně získat už během jeho hospitalizace, abyste věděli, na co se připravit. Nenechávejte komunikaci s lékaři až na poslední chvíli.
Je třeba respektovat, že váš blízký má právo na soukromí. Pokud je to jen trochu možné, zeptejte se ho, zda souhlasí s tím, aby vám lékaři poskytli informace o jeho zdravotním stavu a umožnili nahlížet do dokumentů. Obvykle se i samo zdravotnické zařízení ptá během přijímacího procesu pacientů, komu může sdělovat informace.
Jako osoba blízká následně máte právo:
- na informace o zdravotním stavu pacienta, právo v přítomnosti zdravotnického pracovníka nahlížet do zdravotnické dokumentace a právo na pořízení výpisů opisů nebo kopií ze zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi, a to tehdy, pokud vám pacient tato práva určil.
- na aktuální informace o zdravotním stavu pacienta v případě, že nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav určit osoby, které mohou být o jeho zdravotním stavu informovány, a pokud předtím nevyslovil zákaz poskytovat informace o jeho zdravotním stavu.
- Vždy se s otázkami obracejte na hlavního ošetřujícího lékaře nemocného. U něj se podrobně informujte o stavu pacienta, o medikamentech, které užívá, o prognóze i o tom, jaká péče by pro něj byla nejvhodnější.
- Když váš blízký opouští nemocnici, měli byste dostat propouštěcí zprávu, ve které budou uvedeny všechny potřebné informace a doporučení. Ošetřujícího lékaře se ptejte na cokoliv, co vám ve zprávě nebude jasné.
- Také si vyžádejte recepty na všechny potřebné medikamenty. Optejte se, kam a kdy má váš pacient přijít na kontrolu a na koho se obracet v případě potíží nebo s žádostí o další recept na léky.
- Pokud máte zájem o podrobnější informace ze spisu nemocného, ať už jde o výsledky vyšetření či třeba léčebné postupy, máte právo si o ně zažádat. Nahlížení do dokumentace je možné po domluvě se zdravotníky a v jejich přítomnosti. Popřípadě můžete písemně poprosit o kopii, kterou musí zdravotnické zařízení vyhotovit do 30 dnů ode dne, kdy požadavek vznesete. Možná za to od vás nemocnice ale bude chtít nějaký poplatek. Špitály mají pro tyto žádosti obvykle vytvořený speciální formulář a stanovené vlastní podmínky, a tak se zeptejte na konkrétní postup vždy dotčeného pracoviště.
- Nezapomeňte si vždy říct o lékařské zprávy a kopie výsledků testů i u všech dalších odborníků, které váš blízký navštíví – ať už půjde o specialisty, nebo obvodního lékaře. V případě, že si o výsledky voláte jen telefonicky, nechte si celý dokument ideálně poslat e-mailem.
- Nezapomínejte ani na to, že každý pacient má podle zákona vždy právo na názor druhého odborníka – to hradí pojišťovna. Takže když se vám nelíbí nějaký léčebný postup stávajícího doktora, obraťte se na jiného experta a požádejte ho o konzultaci. K té budete potřebovat celkovou zdravotnickou dokumentaci nemocného a výsledky předchozích testů. Naopak není třeba žádanka. S výběrem druhého odborníka vám může pomoct například zdravotní pojišťovna.
- Vždy pamatujte také na to, že má každý pacient nárok na srozumitelné informace o svém zdravotním stavu a zákrocích či metodě léčby, které lékař navrhuje. Stejně tak má právo klást doplňující otázky nebo se informovat o alternativách ke zvolenému léčebnému postupu. Nestyďte se tedy ptát – zákon stojí na vaší straně.